فهرست فضائل ذهنی
فهرست مطالب
- قاعده زرین
- توجه نکردن به ارزش داوری دیگران
- نداشتن خودشیفتگی
- نداشتن پیش داوری
- تداشتن تعصب
- نداشتن جزم و جمود
در این متن خواهیم خواند
فضائل ذهنی که بايد از کودکی در ما تربيت شود شامل قاعده زرین, توجه نکردن به ارزش داوری دیگران, نداشتن خودشیفتگی, نداشتن تعصب و نداشتن جزم و جمود است.
چگونه بين معرفت اخلاقی و عمل ما شکاف می افتد؟ چرا معرفت اخلاقی هميشه و لزوماً به عمل اخلاقی تبديل نمی شود؟ چه چيزی اين شکاف را بايد پر کند؟
در اينجاست که افرادی، به خصوص در ٢۵ سال اخير، بحثی با عنوان (فضائل ذهنی) را مطرح کرده اند بدين صورت که همانطور که انسان برای انجام اخلاق عملی، فضائلی بايد داشته باشد، برای اخلاق ذهنی هم فضائلی می خواهد. يکسری فضائل در درون انسان با تعليم و تعلم به تدريج بايد راسخ شود.
فضائل ذهن، فضائلی است مربوط به کسانی که می خواهند در عالم علم به معنی عام خود، عمل کنند. اين فضائل ذهنی چيستند؟ يکی از متفکران معروف اروپايی سه فهرست از اين فضائل را ارائه کرده است، در اينجا فقط يک فهرست از فضائل ذهنی ارائه می شود که اينها بايد از کودکی در ما تربيت شود.
- قاعده زرين بدين معنی که ما را بايد آنگونه تربيت کنند که باور کنيم بايد با ديگر چنان رفتار کنيم که خوش داريم ديگران با ما رفتار کنند. اين يکی از آموزههای مشترک همه اديان جهان است.
- توجه نکردن به ارزش داوری دیگران نکته دوم، توجه نکردن به ارزش داوری ديگران است. اگر کسی بخواهد به ارزش داوری ديگران عمل کند هيچوقت نمی تواند اخلاق باور يا اخلاق علم را رعايت کند.
قاعده زرين بدين معنی که ما را بايد آنگونه تربيت کنند که باور کنيم بايد با ديگر چنان رفتار کنيم که خوش داريم ديگران با ما رفتار کنند. اين يکی از آموزههای مشترک همه اديان جهان است.
- نداشتن خودشیفتگی نکته سوم، خودشيفتگی است. يعنی آنچه متعلق به من است فقط از آن جهت که متعلق به من است بهتر از آن چيزی است که متعلق به ديگران است، از فرزند گرفته تا مال تا باورهای من.
- نداشتن پیشداوری نکته چهارم، پيشداوری است که داوری قبل از تجربه است نسبت به باورهای ديگران که اين بايد از بين برود.
- نداشتن تعصب نکته پنجم، تعصب است. وفاداری به کسی فقط به خاطر آنکه آن شخص، آن شخص است و اصلاً کاری به تغييرات آن فرد نداشته باشيم. تعصب گاهی در ميان ما معنای پيشداوری گرفته ولی به لحاظ روانشناختی تعصب غير از پيشداوری است.
- نداشتن جزم و جمود نکته ششم، جزم و جمود است. يعنی اينکه من بگويم (الف ب است) و محال است که (الف ب نباشد). اين عبارت (و محال است که الف ب نباشد) من را نسبت به (الف ب نباشد) دگماتيست کرده و در جمود برده است.
برای تفکر:
شما تا چه اندازه توانستید به این فضائل دست یابید؟
آیا رسیدن به این فضائل کار دشواری است؟
پست های مرتبط
28 اسفند 1403
27 آذر 1402
10 شهریور 1401
9 شهریور 1401
9 شهریور 1401
دیدگاهتان را بنویسید