فضیلت های مصیبتبار چه هستند؟
فهرست مطالب
- انواع باور ها
- سنت های مذهبی
- دیدگاه ویلیام جیمز
د ر این متن خواهیم خواند
در این نوشتار خواهیم خواند که فضیلت های مصیبت بار در این هستی کم نیستند و راهکار پذیرش آن چیست؟
شاید بتوان گفت که به طور کلی دو نوع باور وجود دارد. نوع اول می گوید که سنت های مذهبی از طریق پرورش قابلیت های ذاتی مان وارد عمل می شوند تا تعالی مان بخشند. کسانی که چنین باوری دارند می گویند عالم هستی اساسا مکانی امن و مطبوع است و انسانها اصولا نیک اند. جنبه های تاریک زندگی و شرارت هایی که افراد بشر مستعدشان اند هم نشانهی ایرادهای اساسی نیستند، بلکه نشانگر نیازی اند به کمال بخشیدن به آنچه خوب است. ویلیام جیمز ، فیلسوف بزرگ دین، این گونه باورها را باورهای مبتنی بر «تولد یکباره» می نامد؛ برای مثال، حامیان قدرت مثبت اندیشی با آرمان پیشرفت متعلق به «عصر روشنگری» در این دسته می گنجند.
جیمز بر آن بود که این باورها را از باورهای نوع دوم بازشناسد. باورهای نوع دوم جهان را، گرفتاری های انسانها را و کارکرد ایمان را به گونه ای کاملا متفاوت می بینند. آنها باورهای مبتنی بر «تولد دوباره» اند و چنین نامیده میشوند چراکه صاحبانشان بر این باورند که اگر بناست بر تاریکی غلبه شود، انسانها باید بار دیگر متولد شوند. جیمز عقیده داشت که که انسانها به منجی و مسیحیت چنین کیشی است چرا که بر این مبناست که انسان ها نیاز دارند، کسی که از بیرون جهان گناه و مرگ نازل شود.
این نگاه به جهان اساسا نگاهی مصیبت بار است: مردمان خوب ناگزیرند به اعمال بد، یا، چنان که سنت پاول گفته است، ما کارهایی را می کنیم که می توانستیم نکنیم، و کارهایی را نمی کنیم که می توانستیم بکنیم. هرچه قدر هم تلاش کنیم، پلیدی ها روی می دهند.
جالب آنکه یونانیان باستان هم معمولا چنین طرز فکری داشتند. آنها این جنبه از زندگی را در تراژدیهاشان مطرح می کردند، نمایشنامه هایی که از مصائب بسیار و سرنوشت های شوم می گویند و نشان می دهند که چه گونه بشر با آنها روبه رو می شود. در سنت تراژدی های باستان، قهرمان کسی است که با وقار و متانت آنچه را رخ داده می پذیرد، و این متانت را خدایان ارج می نهند، خدایانی که قهرمانان را نجات نخواهند داد، بلکه آنان را در یاد نگاه خواهند داشت و بنابراین جاودانه شان خواهند ساخت.
در سنت تراژدی های باستان، قهرمان کسی است که با وقار و متانت آنچه را رخ داده می پذیرد، و این متانت را خدایان ارج می نهند،
به هریک از این دو سوی بحث که متمایل باشید، این دو باور / نگاه گویای این حقیقت اند که زندگی می تواند دشوار باشد. اوضاع میتواند خوب پیش نرود. بنابراین در تعریف زندگی خوب، پرسش کلیدی آن است که چه گونه با فقدانها، خشونتها، خصومتها و ناامنی ها کنار بیاییم. و همین است آنچه در بحث از دومین دسته از فضیلت ها مورد توجه و بررسی قرار میدهیم: خشم، پول، سوگواری، تعهد، داستان گویی و بی یقینی
نظر شما در این باره چیست؟
پست های مرتبط
27 آذر 1402
10 شهریور 1401
9 شهریور 1401
9 شهریور 1401
8 شهریور 1401
دیدگاهتان را بنویسید