آیا انسان محکوم به آزادی انتخاب است؟
فهرست مطالب
- آزادی انتخاب، یک محدودیت
- کناره گیری، پیشنهاد ایلیچ
- سه کناره جویی مضحک
در این متن خواهیم خواند
در این متن با محدودیت های آزادی انتخاب هایمان مواجه خواهیم شد و راهکاری که ایلیچ در پیش پای ما میگذارد برای رهایی از بهایی که برای این آزادی خواهیم داد.
آزادی برای شما چه معنایی دارد؟ گزینه های بیشتر؟ زمان بیشتر؟ فرصت های بیشتر؟
آزادی تبدیل به کیفیتی شده که است که توضیح میدهد چرا ما امروز معتقدیم زندگی کردن خوب است؟
پس چرا این گزینه ها و فرصت ها صرفا باری بر دوشمان حس میشوند؟
فرض کنید در یک سالن غذاخوری هنگامی که سفارشی برای صبحانه داریم پیشخدمت لبخند زنان از من می پرسد که نیمرو شل باشد یا سفت؟ نان گندم باشد یا جو؟ سبوس دار یا بدون سبوس؟ ساده یا تست؟
آنچه در این غذاخوری در اختیار ما گذاشته میشود آزادی انتخاب غذا نبود، بلکه استبداد گزینه های بیش از حد بود. از نظر ایوان ایلیچ، مشکل ما در نداشتن گزینه های کافی نیست، بلکه دقیق تر آنکه در داشتن گزینه های بیش از حد است. او دریافته بود تا وقتی خود را وقف چیزی نکنید عملا از آن لذت نمیبرید.
پیشنهاد بدیع ایلیچ این بود که در جهان امروز، که وفور گزینه ها و انتخاب هاست، تنها هنگامی میتوانیم به آزادی برسیم که برخی از گزینه ها را کنار بگذاریم.
او حامی کنارگیری است و کشف اینکه ما بدون آن گزینه ها هم میتوانیم سر کنیم و مکاشفه واقعی برای بشر امروز هم در همین نهفته است.
تحلیل ایلیچ در این باره که جهان امروز چگونه ما را تحت فشار میگذارد از صرف نگرانی از بابت انتخاب از میان گزینه های بسیار فراتر میرود. مسآله بسیار ظریف تر و قابل توجه تر از یک بحران مصرف گرایی است.
حال ما چگونه میتوانیم این آزادی را مدیریت کنیم؟
تمرینی که ایلیچ پیشنهاد میکند کناره جویی است. کلمه ای که ریشه در دین دارد و به معنای دست شستن از چیزی است. چون بنا به آنچه در ادیان مختلف آمده مومنان واقعی در جهان زندگی میکنند اما تماما تابع جهان نیستند؛ آنها در انتظار جهانی دیگرند که از راه خواهد رسید، جهانی حقیقتا آزاد.
اما پیش از آنکه چنین جهانی تحقق یابد و تا حدی مقدماتش فراهم گردد، افراد میتوانند با لذت بردن از آزادی های کوچک که ایلیچ آن ها را نقش های کوچک مینامد که کناره جویی هایی مضحک ایفا میکنند، تدارک آزادی های بزرگ تر را ببینند و خود را برایشان آماده سازند.
ایلیچ به روشنی میگوید چنین چیز هایی به این دلیل رد نمیشوند که بد هستند، بلکه این انتخاب های بی شمار مزایای بیشماری برای ما در اختیار میگذارند اما موضوع این است که این مزایا در ازای بهایی است که امروزه بسیار سنگین است.
برای همین است که باید آگاه شویم که تا چه اندازه وابسته ی چیز هایی هستیم که بر شانه هایمان سنگینی میکنند به ویژه این همه گزینه ها و انتخاب هایی که میتوانند به نام آزادی باری بر دوشمان شوند.
سه کناره جویی مضحک که شاید دوست داشته باشید امتحان کنید:
1. کمتر گوشت بخورید نه به علت احترام به حقوق برابر حیوانات بلکه اعمال محدودیت در رژیم غذایتان میتواند منجر به لذت بیشتر بردن از غذا شود.
2. به جای ایمیل نامه بزنید.
3. به جای سفر با هواپیما با قطار سفر کنید یا به جای ماشین پیاده به جاده بزنید به این خاطر که تجربه های تازه را درک کنید.
ایلیچ میگوید: « اطمینان به اینکه میتوانید بدون این چیز و آن چیز هم سر کنید یکی از سودمند ترین راه هاست برای آنکه به خود اطمینان دهید که آزاد هستید».
بنابراین، محدودیت های خودساخته اساس تمرین آزادی هستند. این که دریابیم میتوانیم این تمرین ها را انجام دهیم خود مایه شادی است. ایلیچ میگوید: « تمرین کناره جویی در جهان معاصر با زهد و یا ریاضت یا هر اصطلاح عرفانی مذهبی دیگری که اساسش ایدئولوژی ترک نفس است در تضاد است. کناره جویی، خود، شرط لازم لذت است.، لذتی سنجیده از آن چه دردسترسمان است اما پنهان مانده است.»
برای تفکر:
شما تا چه اندازه با این کناره گیری موافق هستید؟
آیا زندگی را با این محدودیت میتوانید لذت بخش بیابید؟
پست های مرتبط
27 آذر 1402
10 شهریور 1401
9 شهریور 1401
9 شهریور 1401
8 شهریور 1401
دیدگاهتان را بنویسید